Zoekwoordonderzoek: de basis van een echt behulpzaam blog

Cindy KamstraTeksttipsLeave a Comment

zoekwoordonderzoek
Coaches die hun potentiële cliënten echt willen helpen, doen zoekwoordonderzoek voordat ze beginnen met bloggen. Want als je niet weet waar je lezers naar op zoek zijn, hoe kan je blog ze dan helpen het te vinden? Lees in dit artikel hoe je zo’n onderzoek aanpakt.

Geen zin om te lezen? Druk hieronder op play en luister naar de audioversie van deze blogpost! (4 minuten)

Als coach bevind je je in een bevoorrechte positie als we het over zoekwoordonderzoek hebben, omdat je een heel persoonlijke dienst levert.

zoekwoordonderzoekMensen die op zoek gaan naar een coach, nemen geen genoegen met zomaar een coach, ze zijn op zoek naar iemand met wie ze een klik voelen en die een werkwijze of methode hanteert die bij hen past.

Bied jij de perfecte link?

Dat betekent dat jouw potentiële cliënten de links die Google ze voorschotelt, uitgebreid zullen bestuderen en met elkaar vergelijken, voordat ze op de link klikken die in hun ogen het beste past bij wat ze zoeken.

De kunst is natuurlijk wel om ervoor te zorgen dat die perfecte link naar een van jouw blogposts leidt. En dat is precies waar zoekwoordonderzoek voor dient.

Want om blogposts te kunnen schrijven die aansluiten bij wat je cliënten zoeken, moet je natuurlijk wel eerst achterhalen waar ze dan op zoeken.

Zo doe je zoekwoordonderzoek

Dat is gelukkig niet zo moeilijk als het misschien klinkt. Je hoeft eigenlijk maar twee dingen te kunnen: denken vanuit je cliënt en de juiste bronnen gebruiken.

Je eigen website als zoekwoordenbron
De eerste van die bronnen is je eigen website. Loop alle pagina’s op je site maar eens na. Welke woorden en zinnen komen daar steeds terug? Grote kans dat de cliënten die je nu hebt, je op precies die woorden en zinnen gevonden hebben. Schrijf ze op en je hebt een begin van een lijst met zoektermen die je kunt gebruiken als basis voor je blogposts.

Let goed op welke woorden en zinnen je cliënten zelf gebruiken om hun vragen te stellen.
Je cliënten als zoekwoordenbron
Die lijst kun je verder uitbreiden door naar je cliënten te luisteren. Dat kan in je praktijk, maar ook op online forums en social media. Let vooral goed op welke woorden en zinnen zij zelf gebruiken om hun problemen te beschrijven en hun vragen te stellen. Dat zijn namelijk ook de woorden en zinnen die ze in Google intypen om een coach te vinden die ze kan helpen die problemen op te lossen en die vragen te beantwoorden.

Tools voor zoekwoordonderzoek

zoekwoordonderzoekJe hebt nu vast al een aardig lijstje. Goed bezig! Kijk het na en bedenk variaties en synoniemen voor de woorden en termen die je al hebt. Synoniemen.net kan daarbij een handig hulpmiddel zijn. En kun je misschien losse woorden uit de lijst combineren zodat er weer nieuwe zoektermen ontstaan? Voeg die dan ook aan het rijtje toe.

Een paar handige websites
Er zijn nog meer online tools die je kunnen helpen bij het uitbreiden van je lijstje. Websites die ik zelf weleens gebruik zijn bijvoorbeeld keywordtool.io, ubersuggest.io en answerthepublic.com.

Alle drie zijn ze gericht op het vinden van zoektermen en zoekvragen die aansluiten bij een woord of woordcombinatie die je zelf invoert. Ik gebruik ze zelf vooral ter inspiratie als ik even niet meer weet waar ik nu weer over moet bloggen. Het nadeel van deze tools is namelijk dat ze ook veel zoektermen suggereren die niet relevant zijn voor mijn lezers.

Concurrentie en het Gouden Zoekwoord

Veel SEO-goeroes zullen je aanraden om ook vooral op dingen als zoekvolume en concurrentie te letten. Dat kan bijvoorbeeld door je zoektermen in te voeren in de keywordtool van Google AdWords. Je krijgt dan kort gezegd een idee van hoe vaak mensen per maand op dat woord zoeken en hoeveel andere sites er zijn die jouw voorkeurstermen gebruiken.

Zelf ben ik van mening dat het voor je online zichtbaarheid veel meer nut heeft om artikelen te schrijven waar jouw cliënten echt iets aan hebben dan om te proberen het Gouden Zoekwoord te vinden waarmee je alle concurrentie ver achter je laat.

Andere manieren van zoeken en vinden

Mensen zoeken namelijk niet alleen via Google naar informatie. Ze kijken ook op social media en vragen rond in hun netwerk.

Zorg voor een constante stroom relevante blogartikelen en verbeter je zichtbaarheid.
Als jij dus zorgt dat er een constante stroom blogartikelen die aansluiten bij hun vragen en problemen op je website verschijnt – en je ernaar linkt in bijvoorbeeld je e-mailhandtekening, je nieuwsbrief en je socialmediakanalen – zal je zien dat je zichtbaarheid op den duur steeds beter wordt.

En dat schrijven van die artikelen? Hoe pak je dat nou precies aan? Daar gaan we het de komende weken uitgebreid over hebben.

Wil je daar niets van missen? Meld je dan nu vast aan voor mijn blogupdates.


Over mij

Cindy Kamstra

Freelance tekstschrijver in Alkmaar. Net als mijn kat Pippi mag ik graag spelen, alleen speel ik met taal in plaats van nepmuizen. Ik ben altijd mezelf, en help ondernemers om klanten aan te trekken met hun eigen verhaal - zonder opgeklopte taal.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.