Webteksten, een overbodige luxe?

Cindy KamstraBlogLeave a Comment

Webteksten, een overbodige luxe?
Ik ben nooit een groot liefhebber van stripboeken geweest. Geef mij maar een boek zonder plaatjes, zodat ik in het verhaal kan opgaan en kan genieten van de film die zich in mijn hoofd ontvouwt bij het lezen van de tekst. Dat niet iedereen er zo over denkt wist ik natuurlijk al, maar toen een ondernemer me onlangs vertelde waarom hij geen website heeft, werd het me nog eens extra duidelijk.

Dat was namelijk omdat hij geen mooie foto’s kon plaatsen van het werk dat hij voor klanten doet. Want zijn klanten hebben dat uit privacyoverwegingen liever niet. En zonder die foto’s heeft een website volgens hem voor zijn bedrijf geen zin, omdat foto’s zijn werk beter verkopen dan een tekst, hoe goed geschreven ook, zou kunnen doen.

Dat merk ik vaker: mensen zien de tekst op een website als onbelangrijke bijzaak. Of zelfs als totaal overbodige luxe. Op hun website moeten vooral veel foto’s te zien zijn, het liefst zo groot mogelijk.

Beeld zegt meer met duizend woorden

Nou ben ik de eerste om toe te geven dat een beeld inderdaad meer kan zeggen dan duizend woorden. We hebben allemaal weleens de ervaring gehad dat een afbeelding ons zo diep raakte dat woorden totaal overbodig waren of zelfs afbreuk deden aan het beeld.

Maar dat sommige beelden meer zeggen dan woorden ooit kunnen doen, maakt teksten nog niet in alle gevallen tot een overbodige luxe. Zeker niet als het gaat om zakelijke teksten zoals die op je website. Kijk maar eens naar de volgende drie praktische overwegingen.

3 praktische redenen om toch voor goede webteksten te kiezen

Vindbaarheid in zoekmachines: als je een website online zet, wil je dat hij vindbaar is. En Google gebruikt nog altijd tekst als basis voor zoekopdrachten en zoekresultaten. Mensen typen een zin of een serie zoektermen in een tekstvak, Google scant de woorden en zinnen die op jouw website staan en bepaalt of je website relevant is voor de zoekvraag. Ook als je op afbeeldingen zoekt, gebruikt de zoekmachine de tekst bij die afbeeldingen om de resultaten te ordenen.

Webteksten, een overbodige luxe?

Zelfs een stripboek kan niet zonder tekst 😉

Onmisbare informatie voor je bezoekers: de teksten op je website zijn niet bedoeld om met je werk te pronken, maar om mensen te vertellen wat ze moeten weten over jou en je werk. Foto’s en afbeeldingen inspireren, maar het zijn de teksten die je publiek alle ins en outs over je producten vertellen. Specificaties, beschikbare opties en bestelinformatie – alleen al om die basale informatie over te brengen, is tekst onmisbaar. Tekst kan je ook gebruiken om vragen te beantwoorden en bezwaren weg te nemen. En voeg je daar dan nog productomschrijvingen, een levendig blog en een serie reviews van klanten aan toe – ook allemaal tekst – dan geef je jouw bezoekers alle informatie die ze nodig hebben om de juiste keuze te kunnen maken en klant bij jou te worden, in plaats van bij je concurrent!

De juiste context creëren: heb je geen fysieke producten waar je foto’s van kunt laten zien, dan is een goede tekst nog belangrijker dan wanneer je die wel hebt. Voor je beeldmateriaal ben je dan namelijk al snel aangewezen op conceptafbeeldingen die jouw dienst symboliseren. Die zijn er genoeg, en anders kun je ze altijd nog zelf maken. Maar de moeilijkheid met conceptafbeeldingen is dat ze vaak voor meer dan één interpretatie vatbaar zijn. Foto’s van jezelf plaatsen dan maar? Leuk, want die laten zien wie je bent. Maar helaas wel zonder erbij te vertellen wat je nou precies voor je klanten doet. Een goede webtekst creëert in die gevallen de juiste context.

Context creëren: allesbehalve een overbodige luxe

Zelf worstel ik als dienstverlener zonder sexy productfoto’s ook regelmatig met het vinden van de juiste afbeeldingen bij mijn verhaal. Gelukkig ben ik tekstschrijver, dus kan ik als geen ander de juiste context creëren bij de beelden die ik kies. En gelukkig mag ik dat ook regelmatig doen voor klanten die wél beseffen dat goede webteksten allesbehalve een overbodige luxe zijn! Met een lange lap tekst vol relevante informatie, of door middel van een goed gekozen fotobijschrift van één zinnetje. Want omdat een website zonder foto’s te saai voor woorden zou zijn, zijn ook afbeeldingen natuurlijk allesbehalve een overbodige luxe 😉


Over mij

Cindy Kamstra

Freelance tekstschrijver in Alkmaar. Net als mijn kat Pippi mag ik graag spelen, alleen speel ik met taal in plaats van nepmuizen. Ik ben altijd mezelf, en help ondernemers om klanten aan te trekken met hun eigen verhaal - zonder opgeklopte taal.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.