Waarom elke coach een blog nodig heeft

Cindy KamstraBlogLeave a Comment

Waarom elke coach een blog nodig heeft
Ben je coach en heb je nog geen blog op je website staan? Dan ben je lang niet de enige. Ik deed een kort onderzoekje via Google en ontdekte dat meer dan 50 procent van de coaches geen blogpagina op de website heeft. Van de coaches die er wel een hebben, houdt maar 15 procent die pagina ook echt regelmatig bij. Hartstikke jammer, want een blog kan je zo veel opleveren! Benieuwd wat bloggen jou als coach kan brengen? Dat lees je in deze blogpost.

Geen zin om te lezen? Druk hieronder op play en luister naar de audioversie van deze blogpost! (5 minuten)

Bloggen is hartstikke ouderwets. Tegenwoordig gaat online marketing meestal via Facebook, Instagram en andere social media. Toch?

En bovendien, je bent coach. Jij moet het hebben van echt contact met mensen. Gesprekken. Face-to-face, in een praktijkruimte, een bos of desnoods via Skype. Elke cliënt is tenslotte uniek en heeft zijn eigen coachvraag en zijn eigen doelen. Een coachingstraject is altijd maatwerk. Alleen daarom al is jouw kennis met een breed publiek delen via een blog geen optie.

Een blog kan je veel opleveren.
Klopt dat een beetje? Of zijn er nog andere redenen waarom je niet blogt – of in elk geval al maanden niets meer op je blog hebt geplaatst?

Wat je redenen ook zijn om niet te bloggen, het is tijd om ze te heroverwegen. Want elke coach heeft een blog nodig.

Een blog kan je namelijk veel opleveren:

  • Je wordt online meer zichtbaar en dus voor potentiële cliënten beter vindbaar
  • Je potentiële cliënt kan alvast nagaan of hij een klik met je voelt
  • Je bereikt ook mensen die nog niet om je hulp durven te vragen

Coach gezocht

Toen je begon met ondernemen, vertelde iedereen die iets van ondernemen wist je waarschijnlijk dat netwerken de belangrijkste manier was om aan klanten te komen. Via-via, dat is dé manier waarop mensen bij jou terecht zouden moeten komen. Tenminste, dat krijg ik als tekstschrijver al tien jaar lang regelmatig te horen.

Maar ik zal je een geheimpje verklappen: toen ik vorig jaar een coach nodig had, heb ik die via Google gevonden. En dat doen verreweg de meeste mensen. Als ondernemende coach kun je het je dus eigenlijk niet veroorloven om online nauwelijks zichtbaar te zijn. De vijf tot tien pagina’s waaruit je website nu bestaat, zijn daarvoor simpelweg niet genoeg.

Waarom elke coach een blog nodig heeft

Google waardeert het als je website goed aansluit bij de onderwerpen waar mensen naar zoeken. De zoekmachine vindt het ook fijn om die mensen naar sites te kunnen verwijzen waarop heel veel actuele en diepgaande informatie staat over het onderwerp waarover ze meer willen weten. Bloggen is een prima manier om je website actueel te houden en je onderwerp helemaal uit te diepen.

Delen, inspireren en een klik creëren

Misschien heb je op je website al een stukje staan waarin je vertelt hoe je van je passie je beroep hebt gemaakt, of hoe inspirerend jij je werk vindt. Maar geloven je bezoekers dat ook? Ik heb slecht nieuws voor je: waarschijnlijk niet. Sorry. Dat is niets persoonlijks, het komt door een van de hoofdregels van schrijven. Die regel is show, don’t tell. Oftewel, laat zien wat je bedoelt in plaats van het alleen maar op te schrijven.

Laat zien wie je bent en wat je doet!
Met je blog kun je laten zien hoe enthousiast en gepassioneerd jij bent over je werk. Ook kun je al bloggend jezelf, je persoonlijkheid laten zien. Je bezoekers willen graag weten of het zal klikken tussen hen en jou. Ze vinden het leuk om artikelen te lezen waarin je laat zien wie je bent en wat je doet. Helemaal als je hen daarnaast ook nog inspireert om actie te ondernemen en met hun uitdagingen aan de slag te gaan. En dat is toch precies wat je wilt bereiken als coach?

Verbinding, veiligheid en vertrouwen

Misschien ben je bang dat bezoekers jou straks niet meer nodig hebben als je te veel informatie en kennis deelt op je blog. Dat is natuurlijk een heel begrijpelijke redenering, en eentje waar ik mezelf ook regelmatig op betrap.

Waarom elke coach een blog nodig heeftMaar de waarheid is, dat de meeste mensen het doodeng vinden om naar een coach toe te stappen en om hulp te vragen. Hoe goed je als coach ook bent, je verwacht toch van je cliënten dat ze vertellen wat er in hen omgaat, waarin ze vastlopen. Als coach weet je al lang dat een burn-out helemaal niets is om je voor te schamen – maar je weet ook dat de meeste cliënten daar anders over denken.

Denk je eens in hoe het voor zo’n cliënt zou voelen als hij eerst jouw blog kan lezen. Een blog dat hem het inzicht geeft dat hij echt niet de enige is die tegen deze problemen aanloopt. Waardoor hij het gevoel krijgt dat je hem helemaal begrijpt. En waarin hij bovendien inspiratie vindt om zelf aan de slag te gaan met zijn problemen. Zonder meteen zijn hart uit te hoeven storten bij iemand die hij niet kent.

Met een blog bereik je dus ook die mensen die wel op zoek zijn naar jouw hulp, maar daar – nog – niet om durven vragen. Maar wees gerust: zodra ze ervan overtuigd zijn dat ze er zonder jouw hulp niet uitkomen, zullen ze direct contact met je opnemen voor dat intakegesprek.

En daarom heeft elke coach dus een blog nodig

Je ziet: het zou zonde zijn om niet te gaan bloggen! Geen idee waar en hoe je moet beginnen je blog (opnieuw) leven in te blazen? En er (nog) niet aan toe om hulp van een tekstschrijver te vragen? Geen probleem. De komende weken deel ik tips over bloggen waarmee je zelf direct aan de slag kunt.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief als je daar niets van wilt missen!


Over mij

Cindy Kamstra

Freelance tekstschrijver in Alkmaar. Net als mijn kat Pippi mag ik graag spelen, alleen speel ik met taal in plaats van nepmuizen. Ik ben altijd mezelf, en help ondernemers om klanten aan te trekken met hun eigen verhaal - zonder opgeklopte taal.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.