Vernieuwd recept: zo schrijf je een lekkere tekst voor je blog of website

Cindy KamstraTeksttipsLeave a Comment

Recept pakkende tekst
Is je zakelijke blog een beetje ingekakt? Voelen de teksten op je website muf en stoffig aan? Probeer dan eens een ander recept voor schrijven dan je tot nu toe gewend was. Met wat experimenteren en uitproberen kan je oude boodschap namelijk zomaar een hele nieuwe smaak krijgen. Aan deze blogpost heb ik bijvoorbeeld prei toegevoegd. Benieuwd naar het resultaat? Proef gerust!

Prei. Jarenlang heb ik het nauwelijks gegeten. De reden? In de jaren daarvoor had ik het te veel gegeten. Elke week lag er meerdere dagen prei op mijn bord. Gewoon gekookt met aardappelen, in een ovenschotel met ham of door allerlei groentesauzen en soepen. Uiteindelijk kwam de groente mijn neus uit (niet letterlijk, gelukkig) en deed ik het in de ban. Ik wilde nog weleens een klein beetje door een saus of soep doen, maar dat was het dan ook wel.

Zelfde prei, ander recept

Maar nu heb ik het herontdekt. De afgelopen twee weken heb ik twee keer een maaltijd gegeten die voor een groot deel uit prei bestond. Maar dan wel twee keer verschillend bereid: de eerste keer in de wok en gecombineerd met sesamzaad, de tweede keer gesmoord in een mengseltje van balsamicoazijn, zonnebloemolie en een klein beetje suiker. Smullen!

vernieuwd recept voor een pakkende tekstDe smaak van de prei zelf verandert natuurlijk niet als je hem eens anders klaarmaakt dan je gewend bent. Maar door de combinatie van de toegevoegde ingrediënten is de smaak van het gerecht toch elke keer weer totaal nieuw en anders.

Het zal je misschien verrassen, maar zo werkt het met tekst ook. Een verhaal dat je al honderd keer verteld hebt, kan toch verrassend nieuw, fris en anders aanvoelen als je het net even anders opschrijft dan je gewend bent.

Experimenteren met ingrediënten

Probeer bijvoorbeeld eens een snufje persoonlijkheid toe te voegen door over een persoonlijke ervaring te vertellen op je zakelijke blog. Of overgiet je webpagina met een pittig sausje van andere metaforen dan je normaal doet. Mix je boodschap met een onverwachte nieuwe invalshoek en creëer zo een gloednieuw en heel eigen recept. Laat je ruwe eerste versie wat langer sudderen dan gebruikelijk en begin dan pas aan je definitieve versie.

En zo zijn er nog tientallen manieren om je tekst net dat extra beetje pit of die heerlijke gelaagde smaaksensatie mee te geven. Welke dat zijn? Daar kom je, net als bij prei, alleen achter door te experimenteren en steeds verschillende benaderingen uit te proberen. Schrijf smakelijk! 😉

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe smaken en combinaties om mee te experimenteren. Dus heb je zelf een ideaal recept voor een lekkere tekst – of voor prei? Deel het hieronder in een reactie, of op Facebook, Twitter of LinkedIn.


Over mij

Cindy Kamstra

Freelance tekstschrijver in Alkmaar. Net als mijn kat Pippi mag ik graag spelen, alleen speel ik met taal in plaats van nepmuizen. Ik ben altijd mezelf, en help ondernemers om klanten aan te trekken met hun eigen verhaal - zonder opgeklopte taal.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.