Inspiratie voor je blog nodig? Beantwoord deze 2 vragen!

Cindy KamstraTeksttipsLeave a Comment

Inspiratie voor je blog
Je wilt beginnen met bloggen, maar zit in plaats daarvan naar een leeg scherm te staren. De inspiratie is ver te zoeken. Waar moet je in godsnaam over bloggen? Het is een vraag die veel zakelijk bloggers zichzelf stellen. En om hem te kunnen beantwoorden, moet je eerst twee andere belangrijke vragen beantwoorden. Welke vragen dat zijn en hoe je het antwoord kunt vinden, lees je in deze blogpost.

Geen zin om te lezen? Druk hieronder op play en luister naar de audioversie van deze blogpost! (4,5 minuut)

Je zou het misschien niet verwachten, maar ook als tekstschrijver loop ik regelmatig tegen een gebrek aan inspiratie aan. En elke keer als dat gebeurt, blijkt dat ik vergeten ben waar het op mijn blog nou eigenlijk om draait. Namelijk: het inspireren en ondersteunen van ondernemende coaches die hun website in willen zetten om meer uit online marketing te halen.

Intussen heb ik geleerd dat ik mezelf op zo’n moment twee vragen moet stellen om mijn inspiratie weer te laten stromen. Want Lao Tse zei het al: wie zijn bestemming kent, vindt de weg. Of in dit geval: de blogonderwerpen.

Twee belangrijke vragen over jouw blog

De twee vragen die ik mezelf stel, zijn:

  • Wie wil ik met mijn blog bereiken?
  • Wat wil ik met mijn blog bereiken?

Goed nadenken over het antwoord op deze vragen is ook voor jou als beginnend blogger belangrijk. Neem er dus echt de tijd voor.

Dat antwoord is vaak minder vanzelfsprekend dan het op het eerste gezicht lijkt. Het lijkt namelijk heel simpel: je wilt potentiële cliënten bereiken en je wilt bereiken dat die potentiële cliënten dan ook daadwerkelijk cliënt bij je worden.

Duh.

Neem de tijd om het ware antwoord op deze twee belangrijke vragen te vinden.
Dat wil elke zakelijke blogger. En daar is natuurlijk helemaal niks mis mee, want als je dat niet zou willen, zou zakelijk bloggen totaal nutteloos zijn.

Maar die antwoorden helpen je niet verder als je op zoek bent naar inspiratie en concrete blogonderwerpen.

Daarvoor heb je het ware antwoord op bovenstaande vragen nodig.

Wie wil je met je blog bereiken?

Ik wil je graag helpen dat ware antwoord te vinden. Sterker nog: ik ben al bezig! Ik schreef namelijk vorig jaar een serie blogposts over de ideale lezer, waarmee je direct aan de slag kunt om de eerste vraag te beantwoorden. Lees die serie eens, en download dan ook meteen even de gratis pdf waarmee je eenvoudig een profiel van je ideale lezer kunt maken.

Denk vanuit je cliënt om de vraag waarover je moet bloggen te beantwoorden.
Om de vraag waar je over moet bloggen te beantwoorden, moet je namelijk niet vanuit jezelf denken, maar vanuit je potentiële cliënt. Dus niet uitgaan van wat jij wilt vertellen, wilt delen, wilt laten zien, maar van wat je cliënt wil weten, wil lezen, wil zien. Daar kom je alleen achter als je weet wie je probeert te bereiken. Het profiel van jouw ideale lezer is daarbij een handig hulpmiddel.

Wat wil je met je blog bereiken?

Ook bij de tweede vraag – wat wil ik met mijn blog bereiken – moet je jouw potentiële cliënt stevig in gedachten houden. Want die vraag draait er niet om wat je voor jezelf wilt bereiken, maar wat je bij je lezers wilt bereiken. Wat moet jouw blog voor je lezers doen?

Je kunt het antwoord vinden door een zinnetje te maken dat begint met “Mijn blog moet…” Je kunt dat zinnetje op ontelbare verschillende manieren afmaken.

Hieronder zie je vier van die manieren als voorbeeld:

Mijn blog moet…

  • …Lezers inspireren om in het moment te leven
  • …Mensen motiveren om de controle over hun leven terug te pakken
  • …Mijn cliënten laten zien dat er meer mensen zijn die tegen hetzelfde probleem aan lopen
  • …Handvatten en oplossingen bieden voor de dagelijkse worstelingen waar mijn cliënten tegenaan lopen

Wees ook bij het afmaken van de zin weer zo concreet mogelijk. Neem bijvoorbeeld een korte omschrijving van de problemen en worstelingen waar jij cliënten mee kunt helpen op.

Maar pas wel op dat je geen pagina vol schrijft. Het gaat erom dat je een duidelijk beeld krijgt van wat je wilt dat cliënten doen of weten nadat ze een blogpost van jou gelezen hebben.

Laat de inspiratie maar stromen!

Laat die inspiratie maar stomen!Als je eenmaal duidelijk voor ogen hebt wie je lezers zijn en wat je bij hen wilt bereiken, krijg je waarschijnlijk al spontane inspiratie voor enkele onderwerpen die daarbij passen. Noteer die spontane invallen en breid daarna je lijstje verder uit aan de hand van zoekwoordonderzoek en door goed te luisteren naar de vragen en uitdagingen waar jouw ideale lezer in je praktijk of online over vertelt.

Volgende week lees je hier meer over het doen van zoekwoordonderzoek.

Wil je daar niets van missen? Schrijf je dan in voor mijn blogupdates!


Over mij

Cindy Kamstra

Freelance tekstschrijver in Alkmaar. Net als mijn kat Pippi mag ik graag spelen, alleen speel ik met taal in plaats van nepmuizen. Ik ben altijd mezelf, en help ondernemers om klanten aan te trekken met hun eigen verhaal - zonder opgeklopte taal.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.