Hoe de herfst je zakelijke teksten spannend maakt

Cindy KamstraBlogLeave a Comment

Hoe de herfst je zakelijke teksten spannend maakt
De ene dag is het stralend weer, een dag later is het grauw en grijs en koud. De herfst is weer begonnen. En of je dat nou heerlijk vindt of dit seizoen liever zou overslaan, een ding is zeker: de herfst is, mede dankzij die onvoorspelbaarheid van het weer, in elk geval nooit saai.

Dat geldt helaas niet voor veel zakelijke teksten. Die zijn vaak erg voorspelbaar en eentonig. Terwijl dat helemaal nergens voor nodig is, want je kunt je zakelijke teksten net zo spannend maken als de herfst. Het grote voordeel? Mensen gaan je teksten meer waarderen en dat draagt bij aan een positief beeld van jouw organisatie. Alle reden dus om je teksten spannender te maken.

Afwisseling is daarbij het toverwoord. Want een afwisselende tekst prikkelt de geest van je lezer, waardoor je tekst beter blijft hangen.

Zo breng je eenvoudig afwisseling aan in je teksten

Hoe de herfst je zakelijke teksten spannend maaktVariatie in je tekst aanbrengen kun je bijvoorbeeld doen door te spelen met lengte. Wist je dat een zin zelfs uit maar één woord kan bestaan? Echt! Laat dus, naast langere zinnen, ook eens wat zinnen van een of twee woorden door je tekst dwarrelen, alsof het herfstbladeren in de lucht zijn. Resultaat gegarandeerd.

Of wissel langere alinea’s af met ultrakorte.

Je kunt ook variëren in je woordkeuze. Telkens hetzelfde woord herhalen is ook zo saai, dus gebruik hier en daar een ander woord dat hetzelfde betekent. Vinden niet alleen je lezers fijn, maar Google ook. Een handige site om zulke woorden te vinden is Synoniemen.net. Kun je geen geschikt synoniem vinden? Probeer dan eens om in je tekst een korte omschrijving te geven van het begrip dat je bedoelt, zonder het met name te noemen.

Stel jij trouwens weleens rechtstreekse vragen aan de lezer in je tekst? Afwisselen kan ook door af en toe een vraag op te nemen. Nog een voordeel van vragen stellen is dat je je lezers dan actief betrekt bij je verhaal, omdat ze gaan nadenken over hun antwoord. En dat zorgt er ook weer voor dat ze je tekst beter onthouden.

Zo zijn er nog wel meer manieren te bedenken om je zakelijke tekst nét een beetje spannender te maken. Maar pas op, want we willen als mens ook wel graag weten waar we aan toe zijn. Te veel afwisseling in je zakelijke tekst zorgt voor onrust, en dat creëert onduidelijkheid en spanning van de verkeerde soort. Zorg dus dat er ook weer niet te veel onvoorspelbare wendingen in je zakelijke tekst zitten. Twijfel je? Laat je teksten dan doorlezen door een professional!


Over mij

Cindy Kamstra

Freelance tekstschrijver in Alkmaar. Net als mijn kat Pippi mag ik graag spelen, alleen speel ik met taal in plaats van nepmuizen. Ik ben altijd mezelf, en help ondernemers om klanten aan te trekken met hun eigen verhaal - zonder opgeklopte taal.

Blogposts in je mailbox

Meld je aan voor mijn updates en ontvang nieuwe blogposts automatisch in je mailbox (max. 1x per week).

Ook ontvang je zo nu en dan een aanbieding van me. Maar geen spam, dat beloof ik!


Meer blogposts

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.